Instanţa supremă a Uniunii Europene a respins joi o plângere depusă de oraşele Bruxelles, Madrid şi Paris împotriva Comisiei Europene, în care o acuză că stabileşte limite prea ridicate ale emisiilor în cazul oxidului de azot, transmite Reuters.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a anulat astfel o hotărâre anterioară în favoarea oraşelor, luată de a doua cea mai înaltă instanţă a UE, care a determinat un recurs din partea Germaniei, Ungariei şi a Comisiei.
Cazul se referă la introducerea de către Comisie, după scandalul Dieselgate din 2015, a testării emisiilor reale ale vehiculelor, pentru a completa procedurile de laborator şi stabilirea de limite ale emisiilor de oxid de azot pentru vehiculele uşoare de pasageri şi comerciale.
Oraşele s-au plâns că limitele sunt mai mari decât cele ale standardului ”Euro 6” care se aplică vehiculelor uşoare înmatriculate din 2015. Ca atare, au susţinut acestea, le-au subminat abilităţile de a reglementa circulaţia vehiculelor pentru a reduce poluarea aerului.
Tribunalul şi-a susţinut punctul de vedere, la fel ca şi avocatul general în avizul său adresat judecătorilor CJUE. Cu toate acestea, aceştia au anulat decizia Tribunalului.
CJUE a constatat că directiva Comisiei priveşte doar înmatricularea şi vânzarea vehiculelor şi nu circulaţia acestora pe drumuri, astfel încât oraşele nu erau vizate direct de legislaţie. Cu toate acestea, instanţa superioară a spus că oraşele ar putea încă limita circulaţia vehiculelor pentru a proteja mediul fără a încălca legislaţia UE.