Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a lansat miercuri Sistemul Naţional de Interoperabilitate (SNI), platforma care va interconecta, pentru prima dată, bazele de date ale administraţiei publice din România.
Potrivit unui comunicat al ADR, Sistemul Naţional de Interoperabilitate poate fi accesat de instituţiile interconectate în sistem, fiecare având un modul specific de acces.
“Interoperabilitatea este baza infrastructurii digitale a României şi temelia administraţiei publice de nivel european. Astăzi, am lansat pentru cetăţeni primul flux de interoperabilitate din România, primul pod pe care ADR l-a construit pentru interconectarea sistemelor informatice insulare ale sectorului public. Prin acest prim flux, am interconectat bazele de date ale Direcţiei Locale de Taxe şi Impozite a Sectorului 6 din Bucureşti şi ale Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România. În continuare, obiectivul nostru este de facilita accesarea bazelor de date din sectorul public printr-o singură interfaţă”, a afirmat preşedintele ADR, Octavian Oprea.
Acesta a menţionat că, pe parcursul anului trecut, 12 milioane de certificate de atestare fiscală au fost solicitate în toată ţara.
“În acest prim flux, platforma SNI va genera, la cerere, certificatele de atestare fiscală. Înainte de a fi digitalizat, fluxul obţinerii documentelor a fost optimizat prin înlăturarea factorului uman, asigurându-se un proces automatizat, rapid şi sigur. Prin extinderea şi utilizarea acestei soluţii digitale, toţi românii vor fi scutiţi de deplasarea către direcţiile de taxe şi impozite locale pentru obţinerea certificatului de atestare fiscală necesar înstrăinării bunurilor”, a precizat preşedintele ADR, Octavian Oprea.
Sistemul Naţional de Interoperabilitate este prima platformă online realizată integral de către experţii IT ai Autorităţii pentru Digitalizarea României, cu sprijinul companiilor Modex şi Integrisoft. SNI îşi propune sa fie baza tehnică a procesului de digitalizare, prin deblocarea accesului la datele din sistemele informatice guvernamentale.
“Scopul SNI este de a interconecta sistemele informatice ale administraţiei publice de la nivel local şi central, precum şi datele asociate acestor sisteme, într-un mod în care datele pot fi partajate între părţi, indiferent de tehnologia folosită în construcţia sistemelor şi indiferent de tipul bazelor de date folosite”, se mai precizează în comunicat.
Accesul la datele partajate prin SNI se face exclusiv prin conectori de tip API. Conform sursei citate, API este un acronim al Application Programming Interface, concept care desemnează instrumente software ce permit mai multor aplicaţii sau sisteme informatice să comunice şi să schimbe date între ele.
SNI conţine şi o componentă de autentificare şi autorizare a părţilor. Astfel, cetăţenii sunt identificaţi şi autorizaţi prin semnătura electronică în procesul de solicitare, respectiv generare a datelor şi documentelor. De asemenea, notarii publici au acces la sistem şi vor putea verifica, în perioada următoare, certificatul de atestare fiscală când cetăţenii se prezintă în faţa lor pentru a încheia contractele de vânzare-cumpărare.