Zilele acestea asistam la incheierea unei ere. O era care, la prima vedere, a parut ca a fost ca ceva foarte benefic pentru angajatii de la Societatea Metrorex. Dupa o hegemonie de 30 de ani in fruntea sindicatului, se pare ca, in sfarsit, lucrurile s-au trasat si incheiat.
Desi este o poveste cu multe ramificatii, increngaturi politice, trafic de influenta, hartuiri si manipulare, se pare subiectul “ Ion Radoi” este pe cale de a fi inchis. Ca sa fie inteles contextul situatiei, trebuie privit in spate pe la sfarsitul anului 2020. La acel moment, Catalin Drula a devenit ministru la Transporturi. Inca de cand si-a preluat mandatul, printre primele lucruri pe care le-a adus in atentia publica, a fost situatia de la Sindicatul de la Metrou-Ion Radoi-Spatiile de la metrou.
Totusi, chiar daca domnul Drula si-a inceput mandatul la sfarsitul lui 2020, conform rechizitoriului DNA, interceptarile din dosar au inceput undeva prin 2017. Vorbim de sume ametitoare de bani, santaj la adresa unor ministri sau factori decidenti din administratia Metrorex. Totul facut cu manipularea oamenilor angajati la metrou, lucrurile ajungand la apogeu in 2021 cand, sub forma santajului emotional la adresa angajatilor si cu ajutorul catorva apropiati de-ai lui din sindicat (Lideri de sindicat), au Indus in eroare angajatii cum ca vor fi concediati la nivel masiv sau vor pierde drepturi salariale. Sigur, si Catalin Drula a pus umarul la manipularea situatiei. Discursul agresiv la adresa angajatilor care, trebuie inteles din capul locului, nu pot fi acuzati de faptele pe care le-a facut Ion Radoi. Vestita actiune cu ranga si cu presa pe langa fostul director general a dus la escaladarea lucrurilor, iar de aici pana la a angaja oamenii intr-o actiune profund ilegala a fost doar un pas.
Daca la inceput a parut ca ii vine ca o manusa lui Ion Radoi toata aceasta situatie, care a precipitat lucrurile in acea noapte. El fiind la Sinaia in confortul casei sale la binecunoscutele sprituri, dar instigand prin telefon la un protest care s-a incheiat a doua zi cu un protocol semnat intre sindicalisti si administratie, ca mai apoi sa fie continuat la Parchet si Politie si incheiat cu niste amenzi usturatoare pentru unii angajati, iar la altii chiar mai rau-contractele de munca desfacute. De partea cealalta, Drula a profitat din plin de situatie. Era perfect constient ca Ion Radoi o sa pice in plasa intinsa. Pana la urma era vorba de confortul lui financiar, sume ametitoare invartite. Drept urmare, a apasat pedala si aproape saptamanal, a avut atacuri asupra sindicatului, angajatilor si cu precadere la adresa lui Radoi.
Totul a fost planificat in cel mai mic detaliu, Drula avand la vremea respectiva o echipa de comunicare foarte eficienta, iar Radoi deja incepuse sa se inconjoare de asa-zisii lui consilieri- cativa oameni fara o capacitate reala de a prevede ce ar urma sa se intample, pe alocuri analfabeti, perfect constienti ca daca Radoi pica si ei il vor urma. Nici o urma de strategie, de viziune si planificare a unei situatii care degenera cu fiecare zi mai mult, numai oameni care il incurajau in a face ilegalitati, mintindu-l ca oamenii de la metrou stau in spatele lui, iar el isi poate permite orice. S-a incheiat cu drumurile dese la DNA, Drula plecat de la Transporturi dar cu satisfactia ca, in 6 luni de zile, a pus cu botul pe labe pe cel mai longeviv lider de sindicat din istoria post revolutionara a Romaniei, care a primit control judiciar si ne mai putand sa-si exercite functia de presedinte al sindicatului. O data cu controlul judiciar au inceput atat problemele cat si incercarea de a redresa situatia. In scena intra Marian Artimon, mult timp considerat ca fiind succesorul lui Radoi.
La o analiza mai amanuntita a situatiei, lucrurile nu au stat chiar asa. Marian Artimon fiind inlaturat din cercul de incredere a lui Ion Radoi la ultimul congres. Insa, o data cu imposibilitatea de a-si exercita functia de presedinte al sindicatului, restul liderilor din Biroul Permanent al sindicatului iesind la pensie dupa ce au inteles ca, s-a furat si s-a mintit angajatii de la metrou cat s-a putut, iar lucrurile pot avea acelasi deznodamant pentru ei ca si in cazul lui Ion Radoi. De aici, lucrurile au incercat sa intre pe un fagas normal. Fiind o situatie unica in sindicatul de la metrou, cand toata conducerea executiva a fost decapitata, iar sunetul de catuse si ani grei de puscarie parea din ce in ce mai aproape, s-a incercat sa se mearga pe conduceri interimare. Numai ca lucrurile nu s-au oprit aici. Desi suspendat, Ion Radoi a incercat sa-si pastreze influenta asupra noilor lideri interimari. Vazand ca nu poate exercita presiuni, iar noua conducere nu raspundea ordinelor lui asa cum era el obisnuit, a incercat pe toate caile sa destabilizeze situatia din cadrul sindicatului. Sigur, nu vorbim doar de pastrarea influentei ci si de temerea ca vor fi descoperite multe dintre ilegalitatile pe care le facea sub paravanul sloganului ca lupta pentru oameni si drepturile lor. Incepand de la salariul exorbitant pe care il incasa din banii cotizantilor, chiar mai mare decat salariul presedintelui Romaniei, pana la proprietati- aici vorbim de vile, apartamente, balti de peste, masini de lux, spatii comerciale, etc.
Toate achizitionate din banii celor care au cotizat de-a lungul anilor. Ca si paranteza, toate cheltuielile de intretinere ale acestor proprietati(facturi, intretinere, asigurari etc) erau suportate de asemenea din banii cotizantilor. Ce a urmat, este de notorietate in lumea feroviara. Un circ de nedescris facut de un om care nu a inteles pur si simplu ca era lui a apus dinainte sa-si dea seama. Ca, inevitabil, viata si timpul trece peste noi. Ca nimic nu tine la nesfarsit. Ca trebuie sa ne adaptam situatiei si contextului actual. Ca nu mai merge cu presiuni si trafic de influenta ca sa pastrezi privilegii de niste milioane de euro anual, toate ascunse sub forma unor negocieri si obtinerii de cresteri salariale indeajuns de satisfacatoare pentru oameni, incat sa fie tinuti prizonieri intr-o forma de manipulare si minciuna. A tinut cu dintii si a incercat diferite metode de a se intoarce pe pozitia pe care a ocupat-o 30 de ani. 30 de ani in care a condus de facto atat sindicatul cat si compania Metrorex. 30 de ani de combinatii, spagi, trafic de influenta si santaje incheiati cu o decizie a instantei de trimitere in judecata, suspendat din functia de presedinte si, mai nou, incepand cu data de 10.07.2023, suspendat si din postura de angajat al Metrorex. Astfel, s-a incheiat un cerc vicios din care Ion Radoi a pierdut pe toate planurile.
Ca toti liderii totalitari, nu a avut intelepciunea de a vedea ce se intampla in jurul lui. Nu a avut intelepciunea de a se inconjura de oameni care sa-l ajute cu adevarat. Ca toti liderii totalitari, s-a inconjurat doar de oameni care sa-I raspunda la comenzi, comenzi care deveneau din ce in ce mai periculoase si ilegale, iar cei de langa el au muscat si au dus la indeplinire toate aceste lucruri reusind sa antagonizeze o buna parte a angajatilor. Desi trist, pentru ca avea posibilitatea sa iasa pe usa din fata a sindicalismului, timpul si evolutia contextului actual atat la nivel politic cat si al autoritatilor devin nemiloase cu cei rupti de realitate. Va urma…